دستگاه‌هاي تنفسي




























وبلاگ دانشجویی ایمنی و آتش نشانی

ریش تراش همراه

 


ریش تراش همراه

مختص جنتلمن ها

بسیار کارامد،بسته بندی شیک و زیبا

قابلیت شارژ طولانی مدت

کیفیت و کارکرد عالی

این ماشین ریش تراش از محصولات جدید ریش تراشی است که توانسته با توجه به کیفیت بالا و قابل قبول و همچنین قیمت بسیار مناسب در مقایسه با سایر ماشینهای ریش تراشی استقبال بسیاری از مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد.
استفاده از این کالا راحت بوده و هیچ گونه اذیتی برای صورت ایجاد نمی کند و دارای تیغ اصلاح خط ریش می باشد. 
این ریش تراش
 دستگاهی شارژی است که براحتی می توان از آن در کلیه اماکن و بخصوص در مسافرتها استفاده نمود.
دیگر مزیت این  دستگاه قیمت کاملا مناسب و غیر قابل رقابت نسبت به مارکهای معروف است که توانسته بازار مصرفی این محصول را به مقدار چشمگیری افزایش دهد.

به طور قطع با یکبار اصلاح توسط این ماشین ریش تراشی، آنرا به سایر دوستان خود پیشنهاد می نمایید.

هدیه ای متمایز برای آقایان


 

 

 ............................................................................................................................................

در صورت خوانا نبودن متن ان را کپی کرده و در word ویرایش کنید.

 

 

 

— فیزیولوژی تنفس در انسان: 

 

 

— عمل تنفس در انسان شامل دو مرحله اصلی دم وبازدم می باشد که در طی این دو مرحله هوا از مجاری تنفسی به داخل شش ها راه یافته تبادلات گازی بین خون وهوای وارده به ششها انجام گرفته وسپس هوای داخل ششها طی عمل باز دم به محیط پس داده می شود. 

— مرحله اول زماني كه هوا به داخل ريه مكش مي شود(دم) :
— انسان هوارا از طريق دهان وبيني بوسيله مراكز عصبي عضلات قفسه سينه كه سبب بالا آمدن دنده ها و پايين رفتن پرده ديافراگم مي شود با ايجاد خلاء نسبي ( در حدود 3 ميلي متر جيوه كمتر از فشار جو ) دريافت و وارد ششها مي كند ، سپس توسط نايژه ، نايژكها و كيسه هاي هوايي اكسيژن مورد نياز جذب و همراه با خون از طريق دستگاه گردش خون(پمپاژ قلب) جهت سوخت وساز و توليد انرژي به تمام سلولهاي بدن مي رسد . پس از توليد انرژي اكسيــژن و اكسيـــژن مصرفي ( تقريبا 4% ) به صورت گاز كربنيك مجدداً به ريه باز مي گردد.
— مرحله دوم زماني كه هوا از ريه خارج مي شود ( بازدم) :
— وقتي كه عمل دم كامل گرديد دنده ها پائين رفته و ديافراگم خود به خود بالا مي آيد و باعث فشرده شدن قفسه سينه مي گردد در نتيجه هواي داخل ششها بالا رفته و به بيرون رانده مي شود ، با وجودي كه هنگام دم و باز دم هوا به صورت يك توده در اثر اختلاف فشار، كل هوا مبادله مي شود ، بديهي است كه تركيب گازهاي تنفسي در هواي دم وباز دم كاملاً متفاوت باشد . در هواي باز دم ميزان اكسيژن كاهش يافته بر ميزان دي اكسيد كربن افزوده مي شود و ميزان نيتروژن در همه حال ثابت است ؛ پس مي توان گفت كه در هر عمل دم وبازدم در حدود 4% از اكسيژن جذب شده به صورت گاز كربنيك خارج مي شود.
— گنجايش ششها و نياز اكسيژن
— گرچه گنجايش شش افراد با توجه به حجم ريه محدود است وليبسته به نوع نفس كشيدن، ميزان تبادل هوا با محيط فرق مي كند . در شرايط عادي بين 12 تا 18 بار در دقيقه و هر بار حدود نيم ليتر هواجهت توليد انرژي در سلولها وارد شش مي شود كه به آن هواي جاري گفته مي شود ؛ از اين مقدار در حدود دو - سومش به كيسه هاي هوايي مي رسد و باخون مبادله مي شود ويك سوم بقيه در مجراي تنفسي باقي مي ماند . اين هواي باقي مانده را هواي مرده مي نامند هنگام نفس عميق مي توان هواي جاري را چهار برابر افزايش داد به كل هوايي كه يك فرد پس از يك دم عميق و طي يك باز دم و تا حد ممكن بيرون مي دهد كه به آن ظرفيت حياتي گفته مي شود. ظرفيت حياتي در انسان در حدود 5/3 ليتر است . ششهـا حتي پس از يك بازدم عميق هم به حالت نيمه باز هستند . مقدار اكسيژني كه براي بدن مورد نياز است با مقدار كاري كه انجام مي پذيرد متناسب مي باشد.
— در زمان استراحت نياز به اكسيژن به طرز چشمگيري كاهش مي يابد ، بالعكس ، در فعاليتهاي شديد مثل ورزش كردن، از پله بالارفتن و يا حتي در بيماري ،وجود مانعي در راه هاي عبور هوا ، هيجانات روحي وعصبي ، شنيدن خبرهاي ناگهاني و شوك باعث مي شود كه به اكسيژن بيشتري نياز باشد. اين نياز به دو طريق هم زمان يكي افزايش عمق تنفس را ديگري سرعت مراحل تنفس تأميـن مي شود . به همين دليل آتش نشانان بايد سعي كنند با خونسردي و بدون هيجانات عصبي كار كنند زيرا هرگونه نياز غير عادي به هوا ، باعث به حداقل رسيدن زمان در هنگام استفاده از دستگاه تنفسي خواهد شد.
— لذا با توجه به مطالب ياد شده در حرفه آتش نشاني در استانداردهاي جهاني جهت محاسبه زمان دستگاه هاي تنفسي براي يك آتش نشان در فعاليتهاي معمولي با دستگاه تنفسي40 ليتر در دقيقه هوا در نظر گرفته مي شود.
— برای هر آتش نشان 20مرتبه تنفس در دقیقه وتبادل 2لیتر هوا در هر عمل تنقس ملاک سنجش ها در دستگاه تنفسی است. هواي غير قابل تنفس :
— هوايي غير قابل تنفس است كه اولاً درصد اكسيژن هوا كمتر از حد معمول باشد ، ثانياً فضا يا محيط داراي گازهاو بخارات سمي و سوزاننده باشد.


— دلایل استفاده از دستگاه تنفسی در حریق وحادثه.


— الف- كمبود اكسيژن . ب- بخارات و گازهاي سمي و سوزاننده . ج- خطرات مواد شيميايي . د- وجود دود در حريق ها .
— ر- حرارت .
— انواع دستگاههای تنفسیاستاندارد 4667 B.S انگليس انواع وسايل تنفسي را به چهار بخش تقسيم مي كندو براي هريك از آنها تعاريفي دارد . اين وسايل مي بايست توسـط سازنــدگان توليـدات خودرا بهHSE مخخف Health safety executive كميته اجرايي بر سلامتي و ايمني دستگاه ارائه تا مورد امتحان و آزمايش قرار گيرند ، تا در صورت تائيد مجوز لازم صادر شود.
— 1- دستگاه تنفسي مدار باز
— 2-دستگاه هاي تنفسي مدار بسته
— 3- دستگاه هاي تنفسي شخصي به همراه خط لوله هواي فشرده (مدار باز) In line
— 4- دستگاه هاي تنفسي اضطراري ( مدار باز و مدار بسته )
— اجزاء مختلف دستگاه تنفسی انفرادی
— ۱ـ سیلندر: دارای بدنه ای فولادی و یا فلز دیگری بصورت مقاوم و یکپارچه که از قسمت داخل بوسیله لایه ای پوشانده تا دچار خوردگی فلز نشود ودر قسمت خارج سیلندر بوسیله رنگ استاندارد مشخص می باشد .
— این سیلندرها در ظرفیت های ۴ تا ۱۱ لیتری ساخته می شوند و ظرفیت مایعی سیلندر در نظر گرفته می شود و هر چه فشار بیشتر باشد هوای بیشتری درون سیلندر فشرده شده و هوای بیشتری درون سیلندر جای میگیرد و بصورت فرمول می توان گفت : ظرفیت مایعی سلیندر * فشار (فشاری که توسط فشار سنج نشان داده میشود )
— پس اگر ظرفیت مایعی سیلندری ۹ لیتری و فشار سنج ۲۰۰ آتمسفر در نظر گرفته شود خواهیم داشت : لیتر هوا ۱۸۰۰=۲۰۰*9
— اگر بخواهیم مدت زمان کار سیلندر را محاسبه نماییم خواهیم داشت :
— فشار × ظرفیت مایعی تقسیم برعدد ثابت40
— ۴۰ = مقدار مصرف یک آتش نشان در دقیقه است .
— مدت کار سیلندر بر حسب دقیقه
— نکته بسیار مهم: زمان برگشت
— پس از بدست آوردن مدت کار سیلندر ، زمان برگشت را که ۱۰ دقیقه در نظر می گیرند از آن کم کرده و کار مفید بدست می آید .
— داریم:زمان مفیدکارکرد دستگاه تنفسی=ظرفیت مایعی سیلندر دردرجه فشارسنج تقسیم بر40 منهای 10
— کلیه سیلندرها دارای مشخصاتی هستند که بر روی گلویی حک شده است که عبارتند از :
— حجم مایعی ـ فشار حد مجاز پر کردن ـ فشار تست ـ کشور سازنده ـ وزن خالی ـ وزن پر و غیره
— 1 ـ بدنه : قسمتی که بر روی بدن قرار می گیرد و بوسیله بندهای کوله ای وکمربند برپشت شخص محکم می شود ، دارای یک یا دو بست فلزی ، که سیلندر را مهار می کند و دیگر قطعات بر روی این بدنه نصب می گردد .
— 2- ماسک صورت: مانند کلاهی با تعداد معینی بند بر روی سر سوار می شود در مقابل صورت دارای طلقی شیشه ای است . قسمت بدنه ماسک صورت از جنس لاستیک نرم ساخته شده و در محل اتصال با صورت میتواند مانع ورود هوا و یا دود بخارات و گازها بدرون ماسک گردد .
— سوپاپ خروج بازم تنفسی
— ماسک صورت دارای محلی جهت خروج بازدم تنفسی می باشد که به آن سوپاپ یکطرفه می گویند .
— بر روی بدنه ماسک صورت محلی برای نصب میکروفن و یا گوشی بی سیم در نظر گرفته شده است تا شخص بتواند با افراد دیگر ارتباط برقرار نماید .
— 3ـ قسمت فشار شکن و شیر تنظیم فشار: بر روی بدنه در کنار شیر ورودی قسمتی برای تقلیل فشار درون سیلندر در نظر گرفته شده است که در برخی از دستگاههای تنفسی لازم می باشد .
— فشارشکن، فشاررا تا۱۰۰ پوندبراینچ مربع (درحدود۷ اتمسفر)تقلیل داده وبه پشت ماسک صورت قسمت دهنی میفرستد .
— فشار شکن دارای شیری است که سه کار مهم را انجام می دهد و در موارد دیگر باید شیر بسته باشد . اگر افت فشار در رساندن هوا برای مصرف ایجاد شود و یابندهای ماسک صور تخوب بسته نشده باشد و دود وارد ماسک شود یا بازدم تنفسی طلق جلو ماسک را کدر نماید و بخار هوا دید را کم کند با باز کردن شیر تنظیم فشار ، فشار ورودی هوا به ماسک بیشتر شد و می توان معایب فوق را برطرف ساخت.
— 4ـ فشار سنج: وسیله ای است که فشار هوای درون سیلندر را نشان می دهد و بر حسب یکی از درجات ( اتمسفر ـ بار ـ پوند بر اینچ مربع ـ کیلوگرم بر سانتی متر مربع ) درجه بندی شده است و بوسیله شبرنگ در تاریکی قابل دیدن می باشد .
— ده دقیقه زمان برگشت نیز بر روی آن مشخص گردیده است .
— ضمناً (( فشار سنج ها بیش از مقدار لازم درجه بندی شده و هر فشار سنج مخصوص یک دستگاه می باشد ))
— 5ـ واسطه لوله کمکی: در ادامه قسمت فشار شکن لوله ای یک طرفه مسیر هوا را به داخل باز میکند قراردارد که میتواند سه کار عمده انجام دهد .
— ۱ـ در زمان هواگیری از خارج دستگاه تنفسی از طریق واسطه لوله کمکی می توانیم هوا بگیریم .
— ۲ـ هوای سیلندر را ذخیره کرده و هرگاه لوله ای که به دستگاه هوا میرساند قطع گردد با بازکردن و جداکردن از قسمت واسطه لوله کمکی از هوای سیلندر استفاده نمود .
— ۳ـ هوا رسانی به نفر همراه از این لوله انجام می شود وبوسیله یک فیس اضافی میتوان به مصدوم درحادثه هوارساند .
— 6ـ سوت خبر: وسیله ای است که در زمان ۱۰ دقیقه پایانی هوای درون سیلندر بکار میافتد و با سوت ممتد زمان برگشت را به اطلاع آتش نشان میرساند در دستگاههای مختلف که ظرفیت های مختلفی را دارند سوتهای در درجات مختلفی بصدا در می آیند و بصورت زیر می توان محاسبه نمود .
— لیتر هوای مورد مصرف در ۱۰ دقیقه ۴۰۰ = ۱۰ × ۴۰
— در دستگاه تنفسی سوخت خبر سیلندر ۶ لیتری در ۶۵ بصدا در می آید . اتمسفر ۶۵= ۶ :۴۰۰
— 7ـ آژیر خطر: وسیله ای است که بر روی یکی از بندها نصب می گردد و در مواقع خطر با صدا در آوردن آن در محل حادثه می توان افراد خارج از محل حادثه را از اتفاقی که برای آتش نشان با دستگاه تنفسی رخ داده مطلع نمود .
— بوسیله باطری تغذیه می شود و با فشار دادن کلید آن بطور دائم به نواختن آژیر می پردازد و کلید قطع آن نیز فرمانده و یا مسئول کنترل است .
— در هنگام استفاده از آژیر دست از کار کشیده در گوشه ای ایمن و قابل دید در انتظار نجات دهندگان می مانیم و بصورت عادی و آرام از هوای درون سیلندر استفاده می نمائیم .
— طریقه حرکت در دود برای افراد آتش نشان:
— در هنگام حرکت در محیط حادثه باید اطراف را زیر نظر گرفت و از وسائل فردی مانند : دستکش ـ چکمه کلاه ـ چراغ قوه استفاده نمود .
— در محیط تاریک از دستها باید کمک گرفت تا قسمت صورت و طلق ماسک با اجسام خارجی برخوردنکند نباید پاها را از زمین کاملاً جدا کرد زیرا ممکن است با اجسام برخورد کنیم و یا در نقطه ای فرو رویم ـ در بالا رفتن از پله کان و یا نردبان باید همیشه سه نقطه تکیه گاه قرار گیرد و یک نقطه آزاد باشد .
— استفاده از طناب راهنما و یا لوله آب می تواند نشان دهنده مسیر برگشت باشد و وجود هر صدایی که از خارج محیط حادثه به گوش برسد کمک به یافتن مسیر می نماید.
— پیدا کردن محل حریق و حادثه:
— جمع آوری اطلاعات از ساکنین محل حادثه می تواند راهنمای خوبی از موقعیت مکانی ساختمانی و محل حادثه باشد ـ صدای حریق ـ دود غلیظ ـ حرارت ـ رویت آتش ـ میتواند ما را به محل کانون حریق راهنمایی کند .
— :انواع تست های روزانه دستگاه تنقسی
— اين تست‌ها روزانه با توجه به تعويض شيفت و همچنين بعد از هر عمليات با دستگاه تنفسي جهت اطمينان از آماده بودن آنها براي عمليات بعدي انجام مي‌گيرد .الف ـ تست ظاهري ب ـ تست فشار قوي ج ـ تست سوت خبر


— تست ظاهري :


— 1ـ عدم پارگي : بندهاي كمر، سينه ، شانه ، تسمه‌هاي لاستيكي فشار سنج و قسمت‌هاي مختلف ماسك .
— 2ـ عدم شكستگي : در خصوص قسمتهايي كه شكننده هستند جاي درجه ، شيشه درجه و غيره .
— 3ـ نظافت و تميزي دستگاه : در مبحث نظافت و مراقبت از دستگاهها توضيح داده خواهد شد .
— تست فشار قوي:
— 1- سالم بودن درجه فشارسنج
— همزمان با ديدن درجه فشار سنج ، شير سيلندر را به آرامي بازكنيد ، عقربه فشار سنج شروع به حركت مي كند كه نشان دهنده سالم بودن درجه فشار سنج مي باشد.
هيچگاه شيرسيلندر را سريع با ز نكنيد زيرا امكان دارد فشار بالاي سيلندر بر عقربه فشار سنج اثر گذاشته و گير كند. تست فشار سنج :
— ( روش اول ) تشخيص اينكه فشار سنج سالم است از دستگاه مخصوصي كه فشار واقعي سيلندر نشان مي دهد استفاده مي كنند ، سپس چنانچه فشار سنج مورد آزمايش هم همان درجه فشار را نشان دهد فشار سنج سالم و در غير اين صورت معيوب است.
— ( روش دوم ) استفاده از دو تا سه فشار سنج ديگر بدين ترتيب كه هر يك را به نوبت به سيلندر حاوي هواي فشرده مي بنديم ، چنانچه هر سه يك فشار را نشان دهند فشار سنج سالم و چنانچه فشار سنجي با دويا سه فشار سنج ديگر تفاوت درجه داشته باشد معيوب است.
— 3- تست سوت خبر و هدف از آن :
— پس از انجام تست فشار قوي به طوريكه شير سيلندر بسته ، ولي فشار هوا در قسمت هاي مختلف دستگاه موجود و هيچگونه نشتي نداشته باشد اقدام به تست سوت خبر با دو هدف مشخص ، يكي شنيدن صداي سوت دستگاه جهت سالم بودن آن و دوم اينكه با تنظيم درجاتي كه براي دستگاه هاي مختلفي باتوجه به ظرفيت هاي متفاوت سيلندر كه براي بازگشت از منطقه عملياتي در نظر گرفته مي شود، سوت دستگاه در درجه معيني به صدا در مي آيد به همين منظور با دقت و ديدن فشار سنج ، به وسيله دكمه By pass valve ، فشار دستگاه را به آرامي تخليه مي كنيم ، عقربه شروع به حركت به سمت صفر خواهد كرد ، وقتي به درجه اي كه به رنگ قرمز روي فشار سنج مشخص شده رسيد صداي سوت دستگاه شنيده ميشود وتا پايان هوا يعني در درجه صفر صداي سوت قطع خواهد شد .
انواع محاسبات :1-محاسبه میزان هوای داخل سیلندر 2- محاسبه زمان به صدا در آمدن سوت خبر3-محاسبه زمان کارکرد کلی دستگاه 4- محاسبه زمان مفید کارکرد دستگاه

 

 

 

 

 

پایان

 

 

منبع: http://firequiet.loxblog.com/

 

ویرایشگر: حامد اصغری

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: انواع تست های روزانه دستگاه تنقسی, فیزیولوژی تنفس در انسان, عکس هایی از دستگاه تنفسی,
نوشته شده در یک شنبه 19 شهريور 1391ساعت 1:49 توسط حامد اصغری و علی اصغر صدیق| |


آخرين مطالب

Design By : Behtarinabzar